Om könsstympning

Det är förbjudet i Sverige att könsstympa flickor och kvinnor.

Vad är könsstympning?

Könsstympning är
att skada eller skära bort delar av snippan
på flickor och kvinnor.

Könsstympning kan kallas andra ord.
Det kan kallas omskärelse.

Det är förbjudet att könsstympa
Det är förbjudet i Sverige
att könsstympa flickor och kvinnor.
Det står i lagen.

Barnkonventionen säger
att alla barn i världen har rätt att må bra.
Ingen får göra ett barn illa.

Alla barn har rätt att bestämma över sin kropp.
Det gäller barn i alla åldrar
och både flickor och pojkar.

Det är farligt att bli könsstympad
Det kan hända att flickor och kvinnor

  • börjar blöda
  • blir sjuka
  • får skador intill snippan
  • känner sig ledsna eller arga
  • har jobbiga tankar och känslor
  • kan dö.

Många flickor och kvinnor har ont av könsstympningen.
Vissa kan ha ont och må dåligt hela livet
utan att berätta det för någon eller be om hjälp.

Det är fel att könsstympa

En del människor säger att flickor
måste bli könsstympade för att bli vuxna.
De säger att den som blir könsstympad går från att
vara flicka till att vara kvinna.
Det är fel.
Flickor blir vuxna utan att vara könsstympade.

En del människor säger att flickor och kvinnor
måste bli könsstympade för att religionen säger så.
Det är fel.
Ingen religion säger något om könsstympning.

En del människor säger också
att flickor och kvinnor måste bli könsstympade
för att bevisa att de är oskulder och inte haft sex.
Det är fel.

En flicka eller kvinna
bestämmer alltid själv vem hon vill ha sex med.

När könsstympas flickor och kvinnor?

Flickor brukar könsstympas
när de är mellan fyra och fjorton år.
Men även små bäbisar kan bli könsstympade.

Vuxna kvinnor kan bli könsstympade när de

  • ska gifta sig
  • väntar sitt första barn
  • fått sitt första barn.

Hur ser en könsstympad snippa ut?

En snippa som är könsstympad kan se ut på olika sätt.
Här finns bilder som visar hur snippan kan se ut.
Klicka på länken för mer information: Socialstyrelsen

Könsstympning finns i hela världen
Flickor och kvinnor
i hela världen blir könsstympade.

Myndigheten Socialstyrelsen tror
att nästan sjuttiotusen flickor och kvinnor
är könsstympade i Sverige.

Myndigheten tror också
att ännu fler kommer bli könsstympade.
Kanske så många som trettontusen eller ännu fler.

Många länder säger att det är fel att könsstympa
Många länder i världen säger
att det är fel att könsstympa flickor och kvinnor.
De säger att människor måste sluta med det.

Det är förbjudet att könsstympa flickor och kvinnor.
Det står i Sveriges lag.
Den som könsstympar straffas
och kan få sitta i fängelse så länge som tio år.

Sveriges lag säger att alla sätt att könsstympa
flickor och kvinnor är förbjudna.
Dessutom är det förbjudet att

  • försöka könsstympa någon
  • planera att könsstympa någon
  • försöka få någon annan att könsstympa någon
  • låta bli att berätta att någon ska könsstympas
  • låta bli att berätta att någon håller på att könsstympas.

Det är också förbjudet att åka till ett annat land
och könsstympa någon där.

Publiceringsdatum: 19 november 2025

Senast uppdaterad: 3 december 2025