Till dig som är förälder, syskon eller vän

Du som är förälder, syskon eller vän är viktig.

Du som är förälder, syskon eller vän är viktig

Du kanske känner en flicka eller kvinna
som är könsstympad.
Eller så är du rädd att en flicka eller kvinna
som du känner blir könsstympad.
Då är du som är förälder, syskon eller vän viktig.

Du kan hjälpa flickan eller kvinnan
och du kan hindra att hon blir könsstympad.

Den som är könsstympad kan behöva vård

En flicka eller kvinna som blivit könsstympad
kan må dåligt och få problem.
Både direkt efter könsstympningen
och längre fram i livet.

Den som blivit könsstympad kan behöva vård
och träffa en läkare.
Du kan hjälpa flickan eller kvinnan
genom att ringa eller åka till en vårdcentral.

Du kan hindra könsstympning

Lyssna på flickan eller kvinnan
och visa att du vill hjälpa till.
Visa också att du bryr dig om henne.
Det kan betyda mycket för henne.

Om du är förälder till en flicka
har du ett stort ansvar.
Du ska skydda din dotter från att könsstympas.

Det är förbjudet att könsstympa

Vet du om att en flicka eller kvinna
håller på att könsstympas?
Då måste du genast hindra det.
Annars kan du bli straffad och kanske få sitta i fängelse.
Det står i Sveriges lag.

Funderar eller planerar du att låta könsstympa någon?
Då måste du låta bli det.
Annars kan du bli straffad och kanske få sitta i fängelse.
Det står också i Sveriges lag.

Det är även förbjudet
att skicka en flicka eller kvinna till ett annat land
och låta könsstympa henne där.
Det står i Sveriges lag.

Du kan själv behöva hjälp

Någon kanske blir arg på dig eller hotar att göra dig illa
om du försöker hindra en könsstympning.
Då kan du få hjälp
om du ringer socialtjänsten där du bor.
Du kan också ringa polisen på 114 14
eller ringa 112 om det är mycket bråttom.

Här finns mer hjälp:

  • Rätt att välja
    när du behöver hjälp för att hindra någon
    att bli könsstympad.
    Ring 020-57 70 70.
    Klicka på länken för mer information: Rätt att välja

  • Kvinnofridslinjen
    när du blivit hotad eller slagen till exempel.
    Ring 020-50 50 50.
    Klicka på länken för mer information: Kvinnofridslinjen

Vad är könsstympning?

Här kan du läsa mer om könsstympning.
Klicka på länken för mer information: Vad är könsstympning?

Det är förbjudet att könsstympa
Det är förbjudet att könsstympa flickor och kvinnor.

Publiceringsdatum: 19 november 2025

Senast uppdaterad: 2 december 2025