Till dig som är könsstympad eller rädd att bli könsstympad
Är du rädd att bli könsstympad eller har du blivit könsstympad? Det finns hjälp att få.
Tips var du kan söka hjälp
Är du rädd att bli könsstympad
eller har du blivit könsstympad?
Det kan göra att du mår dåligt eller har ont.
Därför är det viktigt att du söker hjälp.
Du kan prata med någon du litar på.
Du kan också kontakta socialtjänsten där du bor.
Går du i skolan kan du kontakta
skolkuratorn eller skolsköterskan.
Du kan också kontakta en
- ungdomsmottagning
- vårdcentral
- gynmottagning.
Du som är vuxen behöver inte berätta vem du är
när du söker hjälp.
När du behöver mer hjälp
Den som blivit könsstympad har det ofta svårt
och kan behöva mycket hjälp.
Det gäller även den som är rädd
att bli könsstympad.
Du kan ha ont eller må dåligt på flera sätt
om du blivit könsstympad.
Då kan det kännas bra att prata med någon.
Här kan du prata med någon och få hjälp:
- Polisen
Ring 114 14 eller om det är mycket bråttom 112.
Klicka på länken för mer information: Polisen - Rätt att välja
när du känner dig hotad till exempel.
Ring 020-57 70 70.
Klicka på länken för mer information: Rätt att välja - Kvinnofridslinjen
när du blivit hotad eller slagen till exempel.
Ring 020-50 50 50.
Klicka på länken för mer information: Kvinnofridslinjen
Du kan ringa till Kvinnofridslinjen när som helst
och det finns alltid någon som svarar.
Det är gratis att ringa. - Barnombudsmannen
om du vill veta vilka rättigheter barn har.
Ring 020-23 10 10.
Klicka på länken för mer information: Barnombudsmannen
Om du behöver vård eller stöd
Det finns tre ställen i Sverige
som hjälper den som blivit könsstympad.
Där finns läkare som är experter.
Du kan få både vård och stöd.
Här finns de två ställena:
- Stockholm, Amelmottagningen
Ring 08-123 627 00.
Klicka på länken för mer information: Amelmottagningen - Uppsala, Aminamottagningen
Ring 018-611 57 05
Klicka på länken för mer information: Aminamottagningen - Göteborg, Vulvamottagning
Ring 031-332 67 00
Klicka på länken för mer information: Vulvamottagning
Du kan också få vård på ett sjukhus där du bor.
Bra att veta när du ska träffa en läkare
Du har rätt att ha med dig en tolk
eller en teckenspråkstolk om du behöver det.
Går du i skolan kan du be
att en skolsköterska eller skolkurator följer med.
Det här är också bra att veta
när du ska träffa en läkare:
Du som går i skolan får gå ifrån lektionen.
Fråga en lärare innan.
Du kan säga till om du helst vill träffa en kvinnlig läkare.
Du får vara ensam med läkaren om du vill.
Vad är könsstympning?
Här kan du läsa mer om könsstympning.
Klicka på länken för mer information: Vad är könsstympning?
Det är förbjudet att könsstympa
Det är förbjudet att könsstympa flickor och kvinnor.
Publiceringsdatum: 19 november 2025
Senast uppdaterad: 2 december 2025