Det här är jämställdhet. Det här är Jämställdhetsmyndigheten.
I Sverige är det viktigt med jämställdhet mellan kvinnor, män och personer som känner att de inte tillhör de två könen. Jämställdhet handlar om att alla människor är lika mycket värda och att alla har samma rättigheter.
Politikerna i regeringen har satt upp mål om
vad myndigheter och människor ska jobba för
när det gäller jämställdhet i Sverige.
2016 lämnade regeringen förslag om det
till politikerna i riksdagen.
Ett av förslagen var att starta en särskild
myndighet för jämställdhet.
Riksdagen sa ja.
Jämställdhetsmyndigheten startade 2018.
Jämställdhetsmyndighetens kontor ligger
i Göteborg.
Hos oss jobbar ungefär 130 anställda.
Vi arbetar med frågor om jämställdhet
på olika sätt.
Jämställdhetsmyndigheten ska:
- Se vilka resultat som olika sorters arbete ger
för att det verkligen ska bli mer jämställt
mellan kvinnor, män och personer
som känner att de inte tillhör de två könen. - Hjälpa andra myndigheter som jobbar
för att öka jämställdheten.
Det är till exempel kommuner och regioner. - Få uppdrag om jämställdhet av politikerna i regeringen.
Genomföra uppdragen.
Hjälpa myndigheter att samarbeta
på ett smartare sätt.
Det är till exempel kommuner och regioner. - Dela ut pengar till myndigheter, organisationer och föreningar.
Vissa projekt handlar om
att skapa mer jämställdhet.
Andra projekt ska göra lättare för kvinnor
att gå ihop
för att kunna påverka mer i samhället. - Hjälpa politikerna i regeringen
att samarbeta med politiker i andra länder
för att fler länder ska bli mer jämställda.
Vad är det som ska vara jämställt?
Jämställdhet betyder att
ingen måste vara på ett visst sätt
för att hen är född som
kvinna eller man eller
känner att hen inte tillhör de två könen.
Kvinnor och män ska ha rätt
att göra samma saker i livet.
Det som kvinnor gör och det som män gör
ska ha samma värde.
Människor ska ha samma rätt
när det gäller att få jobb.
De ska ha samma rätt
att tjäna egna pengar.
Samma rätt att bestämma
hur de vill använda sina pengar.
Människor ska ha samma rättigheter
på arbetsplatserna,
i skolan och
hemma.
Människor ska ha rätt att välja
vem de vill vara och
vad de vill göra.
Jämställdhet gör att
människor är fria
att vara sig själva.
Varför ska vi arbeta för jämställdhet?
Jämställdhet är bra av flera olika orsaker.
Det gör att samhället blir
mer rättvist och mer demokratiskt.
Ett av flera bra resultat av jämställdhet är
att fler människor får bättre arbetsmiljö
och trivs bättre på jobbet.
Jämställdhet gör att färre människor
mår dåligt på jobbet och blir sjuka.
Människor blir ofta bättre på det de gör
om deras arbetsplats är jämställd.
Vad är jämställdhetspolitik?
I Sverige har människor arbetat
för jämställdhet länge.
Jämställdhet började bli viktigt
på 1970-talet.
Många människor pratade om
hur samhället skulle vara.
Människor pratade och ställde frågor som:
Vem får ha makt?
Vem ska bestämma saker?
Vem får tjäna pengar och
bestämma om pengar i en familj?
Andra frågor var:
Vem får plugga på en viss utbildning?
Vem har rätt att jobba inom ett visst yrke?
Jämställdhet betyder att kvinnor och män
ska ha samma makt.
De har rätt att bestämma lika mycket.
De ska tjäna lika mycket pengar
om de har liknande jobb.
Jämställdhet handlar också om
fysisk integritet.
Fysisk integritet är att
varje människa har rätt
att bestämma över sin egen kropp.
Varje människa har rätt att bestämma
vem som får röra vid hennes kropp.
Fysisk integritet är också att
ingen får slå eller tvinga
en annan människa att göra något.
Vad handlar jämställdhetspolitiken i Sverige om?
Målet med jämställdhetspolitiken i Sverige är att
kvinnor och män ska ha samma makt
att forma och förändra samhället
och att skapa sina egna liv.
Politikerna i riksdagen har delat upp
det stora målet i sex mindre mål.
De kallas delmål.
Här är den svenska jämställdhetspolitikens
sex delmål:
- Makt och inflytande
Kvinnor och män ska ha
samma rätt och samma möjlighet
att bestämma i samhället
och förändra saker i samhället. - Ekonomisk jämställdhet
Kvinnor och män ska ha
samma möjligheter och samma villkor
att få arbeta och att få lön
för det som de gör på jobbet. - Utbildning
Alla kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha
samma möjligheter och samma villkor
att gå i skolan och
plugga på den utbildning som de vill. - Ansvar för hemarbetet
Kvinnor och män ska ta samma ansvar
för hemarbete,
alltså för att ta hand om barn,
handla, laga mat, diska,
tvätta kläder och städa.
Kvinnor och män ska ha samma möjligheter
att ge och få omsorg och hjälp av samhället
under hela sitt liv. - Jämställd hälsa
Kvinnor och män, flickor och pojkar ska ha
samma möjligheter att må bra.
Kvinnor och män ska få lika bra
sjukvård och hälsovård.
Kvinnor och män ska få lika bra omsorg. - Mäns våld mot kvinnor ska upphöra
Kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha
samma rätt att bestämma
över sin egen kropp.
Alltså det som kallas kroppslig integritet.
Ingen har rätt att slå eller tvinga en annan människa
att göra någonting.
De män som slår kvinnor måste sluta med det.
På andra ställen på vår webbplats kan du läsa mer
om jämställdhet och om
vad vi på Jämställdhetsmyndigheten jobbar med.
Vill du höra av dig till oss på Jämställdhetsmyndigheten?
Du är välkommen att höra av dig om du har en fråga till oss!
Vill du ringa?
Telefonnumret till vår växel är 031-392 90 00
Vill du mejla?
Vår mejladress är info@jamstalldhetsmyndigheten.se
Vill du skriva din fråga i ett brev?
Skicka ditt brev till:
Jämställdhetsmyndigheten
Vikingsgatan 3
411 04 Göteborg
Skulle du vilja göra ett besök hos oss?
Vi behöver veta det i förväg i så fall.
Vårt kontor ligger på Vikingsgatan 3 i Göteborg.
Publiceringsdatum: 20 januari 2022
Senast uppdaterad: 12 februari 2025